Panda (speciální odborka)

Světový odznak ochrany prostředí (World Conservation Badge)

Odborka Panda obsahuje:
Zelený stupeň a Modrý stupeň

Zelený stupeň
(určený pro věk 11-15 let)

Tento stupeň odznaku by měl vést k pochopení nutnosti chránit naše životní prostředí, měl by přimět mladé lidi k tomu, aby si zvětšovali své znalosti a schopnosti a sami se do ochrany životního prostředí zapojovali a přijímali trvalejší závazky.

 

1. Znalost
Provede dvě z těchto činností:
 S ostatními členy vaší skupiny zjistěte a znázorněte ve svém skicáku nebo na nástěnce příčiny následujících jevů: znečištění vody, půdní eroze, rozklad odpadních látek, znečištění ovzduší.

 Připravte návod pro táborníky a turisty „co dělat“ a „co nedělat“, aby nedocházelo k ničení nebo poškozování živé i neživé přírody. — Studujte rostliny a zvířata a připravte záznam o těch, které se vyskytují ve vašem okolí a jsou v nebezpečí vyhynutí a proč. Tento úkol může zahrnovat i terénní práce.

2. Zručnost
Vykonejte dva z následujících úkolů:
 Odeberte vzorky kalné vody z většího toku do skleněné (zavařovací) láhve a nechte ji stát 6 hod. Pak pozorujte množství půdy a nečistot, které sedimentovaly na dno nádoby, a vysvětlete, odkud půda a nečistota pochází a proč a jak se do vody dostala.
— Pomocí pokusu ukažte, jak se vytváří mlha a smog.
— Zapisujte denně údaje o počasí ve svém okolí po dobu jednoho měsíce. Zahrňte do nich dešové srážky, sluneční svit, mlhu (nebo smog), teplotu, rychlost a směr větru a vlhkost vzduchu.
— Sestavte sbírku sádrových odlitků stop divokých zvířat, označte odlitky.
— Vysvětlete, např. pomocí skicáku nebo výstavky, proč je na světě tolik zvířat ohroženo vyhynutím, pokuste se navrhnout, jakými způsoby by bylo možno jim pomoci přežít, a hledejte možnosti, co byste sami mohli udělat pro jejich záchranu.

 Udělejte náčrt kompletního koloběhu vody a popište následující výrazy: srážky - hladina podzemní vody, odtok - výpar, podzemní voda - transpirace.
— Spočítejte lidi, které vidíte nosit výrobky z divokých zvířat, identifikujte druhy, zjistěte, kterým hrozí nebezpečí a proč?

3. Cíl akce
Jako člen své skupiny proveď některé dva úkoly:
— Připrav a udržuj přírodní stezku. Pomáhej dlouhodobě.
— Vyrob zařízení (krmelce) pro krmení zvířat a ptáků.
— Vyrob a udržuj malou vodní nádrž (rybníček) pro ryby, ptáky a obojživelníky.
— Postav úkryt pro pozorování zvířat a připrav zprávu o svých pozorováních.
— Udržuj čistotu v určitém úseku potoka, řeky nebo rybníku.
— Vysázej přirozenou zástěnu pro zakrytí průmyslové zástavby nebo skládek odpadků.
— Naplánuj a sestav hlídku, která se zúčastní kampaně proti znečišovatelům.
— Nebo podobné úkoly, které mají zlepšit naše životní prostředí, např. místního, národního nebo mezinárodního ochranářského projektu.

Modrý stupeň
(určen pro věk 15+)

Všechny úkoly by měly být prováděny skupinou a nikoli jednotlivci. Práce na získání tohoto odznaku by měla mladým lidem pomoci pochopit, co tvoří životní prostředí a jak ho mohou svými činnostmi ovlivňovat. Dále jim má umožnit zapojit se osobně do práce a uplatnit se při ovlivňování lidí a jejich postojů k činnosti ve prospěch životního prostředí.

 

1. Jako skupina diskutujte společně se svým vedoucím, poradcem nebo odborníkem, co v dané oblasti tvoří životní prostředí a jak je ovlivňuje člověk, přičemž je třeba poukázat na porušenou rovnováhu přírody a na to, co je třeba učinit, aby se nutná rovnováha opět obnovila.

2. Účastněte se přinejmenším dvou akcí, které se týkají životního prostředí, lze je uskutečnit ve spolupráci s jinými organizacemi. Přitom by se měly zkoumat problémy životního prostředí, jejich příčiny a možné ozdravné akce (opatření). Zpráva o provedených pracích v terénu by měla být doplněna fotografiemi, mapkami, nákresy a jinými důkazy, např.:
— Udělejte mapku ilegálních a legálních skládek a dejte ji k dispozici veřejnosti.
— Získejte a obdělávejte kus země - pozemek jako přírodní rezervaci, nebo pomozte majiteli tuto rezervaci obhospodařovat.
— Zúčastněte se aktivně v místním, národním nebo mezinárodním projektu ochrany životního prostředí.
— Účastněte se projektu pro zlepšení nebo zkrášlení místního prostředí.
— Uskutečněte safari s fotoaparátem, předložte důkazy svých zjištění (své práce) o životě živočicha a zajímavé vegetaci.
— Uskutečněte expedici na lodi či člunu, která se bude zabývat studiem ptactva či znečištění.
— Iniciujte vytvoření informačního projektu o ochraně prostředí včetně např. průzkumu veřejného mínění, tisku letáků, organizace výstav, přesvědčovacích akcí apod.

3. Seznamte se dobře s některými aspekty ochrany životního prostředí:
— Význam termínů jako ekologie, ochrana životního prostředí, rovnováha přírody, životní cykly, potravinové řetězce, biocidy, recirkulace, fotosyntéza, organické a anorganické látky, látky biologicky a biochemicky odbouratelné, humus, možnost únosného zatížení, neobnovitelný materiál.
— Vliv požáru na živočichy v přírodě, vliv odlesnění, přílišné přepasení, půdní eroze, znečišování vody, znečištění ovzduší a vlivy člověka (přelidnění, turistika atd.).
— Příčiny zátop a protipovodňové ochrany.
— Jak vyhubení živočišných a rostlinných druhů ovlivní ekologickou rovnováhu.
— Vysvětlete, jak v přírodě ovlivňují draví ptáci a savci populaci své kořisti (myši, králíci).
— Prozkoumejte účinek lovů prováděných lidmi a účinek působení dravých ptáků a zvířat. Analyzujte a vyhodnote (jakékoliv) rozdíly.
— Popište cyklus kyslíku v ovzduší a ve vodě (koloběh kyslíku). Tyto požadavky by měly být součástí diskuse navržené v bodu 1.

4. Sestavte seznam hlavních organizací a institucí zabývajících se ochranou životního prostředí ve vaší zemi a na světě. Označte na mapě polohu hlavních přírodních rezervací ve vaší zemi a poznamenejte si, proč byly zřízeny. Ukažte, že jste se seznámili se zákony ochrany životního prostředí ve své zemi.