Duchovní život (N)

I. stupeň

Splnit nejméně 2 z podmínek 1. až 4. z odbornosti Hledání pravdy, podmínky 1. až 3. z odbornosti Misie a podmínky 1. až 5. z odbornosti Křesanská tradice a bohoslužby.

II. stupeň

Splnit podmínky I. stupně, podmínku 7. a 1 další z podmínek 5., 6., 8. z odbornosti Hledání pravdy, dále podmínky 4., 5. a 14. z odbornosti Misie a podmínky 7., 8., 10. a 12. z odbornosti Křesanská tradice a bohoslužby.

Hledání pravdy (NH)

I. stupeň
Splnit podmínky 1. až 4. z odbornosti Hledání Pravdy.

II. stupeň
Splnit podmínky I. stupně a podmínky 5. až 8. z odbornosti Hledání Pravdy.

III. stupeň
Splnit podmínky II. stupně a podmínky 9. až 18. z odbornosti Hledání Pravdy

 

Podmínky:

1. Alespoň ze dvou různých oblastí lidského poznání nebo činnosti sežene informace, které zpracuje do článku nebo přednášky a bude je prezentovat před ostatními členy oddílu.

2. Odebírá specializovaný časopis

3. Zná vědecký výklad o vzniku světa a původu člověka a dovede ho srovnat se svým přesvědčením, což prokáže před členy oddílu formou přednášky nebo diskuse.

4. Zná hlavní světová náboženství, kdy a kde vznikla, jejich současné rozšíření a postavení ve světě. Dovede objasnit, jaké je jejich chápání Absolutna (základní charakteristika přiměřeně věku) a jaké jsou jejich hlavní mravní zásady.

5. Prokáže, že alespoň v jedné oblasti systematicky sleduje stav poznání. Alespoň třikrát do roka připraví pro ostatní členy oddílu z této oblasti programový prvek.

6. Zná základní způsoby, jak lze prokázat pravdivost, předvede je na konkrétních příkladech a dokáže jejich pomocí odhalit chyby v argumentaci na jednoduchých příkladech.

7. Uspořádá pro oddíl (či jinou skupinu vrstevníků) alespoň tři krátké přednášky o hlavních světových náboženstvích v rozsahu článků ve Skautingu, roč. 33 (čís. 1 až 7).

8. Dovede na své úrovni obhájit svůj vlastní názor na Boha, svět i člověka.

9. Prokáže, že alespoň ve dvou oblastech systematicky sleduje stav poznání. Alespoň jednou za dva měsíce připraví pro ostatní členy oddílu z těchto oblastí programový prvek.

10. Odebírá nějaký odborný časopis, zná hlavní české představitele, kteří v této odborné oblasti pracují, a alespoň se dvěma z nich udržuje kontakt.

11. Má vlastní odbornou knihovničku, kterou průběžně aktualizuje.

12. Vypracoval a k veřejné publikaci nabídl alespoň tři články, které se týkají oblasti jeho odborného zájmu, nebo pro své vrstevníky uspořádal alespoň tři veřejné přednášky, semináře či diskuse věnované této tematice (lze i kombinovat).

13. Zná základní typy lidského poznání, typické oblasti jejich uplatnění, jejich hlavní přednosti i nedostatky.

14. Uspořádá pro oddíl (či jinou skupinu vrstevníků) cyklus krátkých přednášek o hlavních světových náboženstvích v rozsahu článků ve Skautingu, roč. 33 (čís. 1 až 7).

15. Dovede na své úrovni obhájit svůj vlastní názor na Boha, svět i člověka.

16. Orientuje se ve filosofii v rozsahu knihy Arno Anzembachera „Úvod do filosofie“ a alespoň jedním filosofem se zabývá hlouběji.

17. Dokáže vrstevníkům vysvětlit, jak hlavní náboženství (případně některé současné filosofické směry) chápou pojmy „Bůh“, „Pravda“ a „Láska“.

18. Seznámil se s Biblí a ústřední knihou nějakého dalšího náboženství.

Misie (NM)

I. stupeň
Splnit podmínky 1. až 3., podmínku 4. a), podmínku 5. a), podmínku 6. a podmínku 7. a) z odbornosti Misie.

II. stupeň
Splnit podmínky I. stupně, podmínky 4. b), 5. b) a 7. b) a dále podmínky 8. až 14. z odbornosti Misie.

III. stupeň
Splnit podmínky II. stupně a podmínky 15. až 17. z odbornosti Misie.

 

Podmínky:

1. Přiměřeně svému věku dokáže kamarádům vysvětlit, proč věří v Boha křesanským způsobem a jak to souvisí s Ježíšem Nazaretským a s církví.

2. Dovede kamarádům přiblížit hlavní podoby života své církve (pomoc a služba, slavení, svědectví, společenství).

3. Dovede srozumitelně vysvětlit svým vrstevníkům pojmy „Kristus“, „dějiny spásy“, „milost“, „požehnání“, „hřích“, „obě“, „svatý“, „vzkříšení“, „věčnost“, „Boží království“.

4. Ví o tom, jak víra ovlivňuje kulturu a civilizaci a naopak. Na příkladu a) dvou b) hlavních nekřesanských náboženství to konkrétně ukáže.

5. a) Ví, kde, kdy a v čem se křesané v historii nejčastěji proviňovali proti příslušníkům jiných náboženství a kultur (indiáni ap.). b) Ví, jak a v čem se dnes křesané snaží o nápravu svých historických provinění (konkrétní příklady).

6. Odebírá alespoň jeden křesanský časopis a pravidelně (alespoň 1x čtvrtletně) reaguje na jeho články (odepíše, vyvolá diskusi ap.).

7. Po dobu plnění odbornosti, alespoň a) 2x za rok b) jednou za dva měsíce napsal do České televize (příp. Českého rozhlasu) názor na shlédnuté pořady.

8. Přiměřeně svému věku dokáže kamarádům vysvětlit, proč věří v Boha křesanským způsobem, jak to souvisí s Ježíšem Nazaretským a jakou úlohu v tom hrála církevní společenství.

9. Zná nejčastější důvody, pro které lidé odmítají křesanské svědectví o Bohu (utrpení, špatné porozumění Bibli, provinění křesanů), na konkrétních příkladech ukáže, jak vypadal či dosud vypadá chybný postup křesanského svědectví (fundamentalismus, laciný či jinak nevěrohodný optimismus, neschopnost přiznat selhání), a prokáže, že hledá věrohodnější podobu tohoto svědectví (v diskusi, svědectvím někoho jiného ap.).

10. Na životních příbězích misionářských osobností různých období dovede ukázat, co je typické pro tuto křesanskou službu (počátek církve, doba římského pronásledování, patristické období, středověk, zámořské misie, 17. a 18. století, osvícenství a moderní doba, konec 20. století). Alespoň o třech těchto osobnostech připraví pro ostatní program (medailónek, dramatický příběh, přednášku s následnou soutěží ap.).

11. Pravidelně se účastní života a činnosti nějakého křesanského společenství (v rámci vlastního sboru či církve ekumenického zaměření ap.).

12. Připravuje některého mladšího kamaráda na plnění Liliového kříže nebo nižšího stupně duchovní odborky, případně pomáhá s katechezí (křesanskou výchovou) mladších dětí.

13. Odebírá alespoň jeden křesanský časopis, pravidelně reaguje na jeho články (odepíše, vyvolá diskusi ap.) a alespoň 3x ročně se pokusí do něj přispět.

14. Dovede vyložit Apoštolské vyznání víry a modlitbu Páně (formou „traktátu“, přednášky či diskuse) svým vrstevníkům v oddíle.

15. Přiměřeně svému věku umí zdůvodnit křesanské stanovisko k ochraně života, sexualitě a manželství.

16. Aktivně se v rámci nějakého společenství podílí na misijně zaměřených akcích.

17. Alespoň jednomu člověku pomohl při konversi.

Křesťanská tradice a bohoslužby (NK)

I. stupeň
Splnit podmínky 1. až 7. odbornosti Křesanská tradice a bohoslužby.

II. stupeň
Splnit podmínky I. stupně, podmínky 8. až 13. z odbornosti Křesanská tradice a bohoslužby.

III. stupeň
Splnit podmínky II. stupně, podmínky 14. až 15. z odbornosti Křesanská tradice a bohoslužby.

 

Podmínky:

1. Zná základní souvislost mezi církví a Ježíšovým působením (je „tělem Kristovým“ - pokračováním Ježíšova působení po vzkříšení) a pomocí příslušných biblických odkazů (Skutky a epištoly) o tom připraví výklad pro své vrstevníky.

2. Zná souvislost hlavních období církevního roku (advent, Vánoce, postní doba, Velikonoce, svatodušní doba) s Ježíšovým životem, jejich symboliku a svým vrstevníkům o tom podá výklad.

3. Zná základní smysl křesanské bohoslužby (účastnit se společenství se vzkříšeným Ježíšem a ostatními věřícími, spojeni Duchem svatým obrátit se k Otci) a hlavní formy, kterými je tento smysl naplňován (modlitba, naslouchání Písmu, svátostná služba), a ví, jak v hlavních rysech dnes vypadá typická římsko-katolická, evangelická a pravoslavná sváteční bohoslužba; pro své vrstevníky o tom připraví stručný výklad.

4. Vysvětlí, jakou funkci má v křesanské bohoslužbě Bible.

5. Vysvětlí smysl a původ alespoň tří křesanských symbolů (kříž, kalich, beránek, ryba, bílá sobota, alfa a omega, svíce, loï ap.).

6. Vysvětlí smysl slov „amen“, „kyrie eleison“, „hosana“, „Hospodin“, „epištola“, „eucharistie“, „liturgie“.

7. Vykonává pravidelně nějakou službu, která souvisí s bohoslužbou (ministruje, čte z Písma, pomáhá s úklidem kostela, stará se o květiny, zpívá, pomáhá starším účastníkům bohoslužeb, podílí se na hudebním doprovodu ap.).

8. Dovede podrobně vysvětlit souvislost Ježíšova života a života církve v chápání katolické, pravoslavné a reformační tradice (podstatné shody i dílčí odlišnosti).

9. Zná důvody odlišnosti biblického kánonu v katolické, pravoslavné a reformační tradici a rovněž důvody odlišnosti v chápání svátostné služby církve v těchto tradicích i jak se to konkrétně promítá do bohoslužebné praxe a svým vrstevníkům o tom připraví výklad.

10. Na příkladu Velikonoc a Vánoc ukáže, jak křesanství přijímá původně cizí prvky jiných duchovních tradic a postupně je „pokřesanšuje“.

11. Dovede vysvětlit, jak s křesanským pojetím skutečnosti (světa) souvisí vznik evropské vědy a kultury; svým vrstevníkům o tom připraví výklad.

12. Připraví pásmo o význačných křesanských památkách v kraji.

13. Zná významné křesanské, případně křesanstvím inspirované kulturní památky (architektura, literatura, sochařství, dramatická tvorba, hudba, malířství) v naší zemi i ve světě a uspořádá o nich pro své vrstevníky alespoň pětidílný seriál s ukázkami (např. přednášky, umělecké pásmo, články, výpravy).

14. Přečetl knihy Vlastimila Vondrušky „Církevní rok a lidové obyčeje“ a Jaroslava Studeného „Křesanské symboly“ a připraví na základě nich pro své vrstevníky alespoň čtyřdílný cyklus.

15. Připraví někoho mladšího na splnění nižšího stupně této odbornosti.